Spěte víc a hlavně lépe

spanek_1Přísloví o tom, že co se člověk v mládí naučí, později najde, zná jistě každý. V dnešní době by se však mělo používat i v poněkud pozměněné podobě: Jak se v mládí vyspíš, tak budeš později fit. Odborníci totiž stále častěji poukazují na souvislost nedostatečného a nekvalitního spánku s nejrůznějšími chorobami. Velmi varovným signálem je přitom to, že podle posledních průzkumů má u nás problémy se spánkem už každý třetí člověk.

Neurologové a další specialisté z Národního ústavu duševního zdraví přitom vidí jednu z hlavních příčin ve stále četnější práci na směny a také ve změnách životního stylu.

V režimu denních a nočních směn, které jsou lépe placeny, pracuje v České republice již čtvrtina populace. Výdělek má přednost před spánkem a biorytmy. A celkově žijeme a pracujeme stále víc proti tomu, jak jsou nastaveny naše vnitřní biologické hodiny.

Ponocujeme kvůli práci, sportu i zábavě. Do pozdních hodin trávíme čas ve fitness centrech, sedíme u televize či u počítačových monitorů. Ty jsou o to nebezpečnější, že jejich modré světlo lidský organismus ještě více nabudí a prodlužuje tím dobu nutnou k usnutí. Spánkový dluh ze všedních dnů, kdy spíme méně, se také zcela nevhodně snažíme dospat o víkendu.

To, že tělo nutíme k něčemu, co pro něj není z pohledu denní či noční doby přirozené, pak vede právě k poruchám spánku, které řada lidí zpočátku ani nijak neřeší. Odborníka vyhledají až v okamžiku, kdy se dostaví nepřekonatelná únava, deprese nebo jiné psychické poruchy, nejrůznější nemoci kardiovaskulárního či nervového systému a nebo začnou dramaticky přibírat na váze.

Poruchy spánky se však mohou naplno a velmi vážně projevit až s odstupem. Výzkumy českých specialistů z Národního centra duševního zdraví potvrzují souvislost spánku s nemocemi, které se vyskytují až v pročilejším věku, například s Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou či demencí, která ohrožuje až 35 % Čechů.

Pro kvalitu svého spánku přitom můžeme mnohé udělat nejen dodržováním tzv. spánkové hygieny, tedy dodržováním jednoduchých zásad v době před ulehnutím do postele, ale také vytvořením optimálních podmínek pro spánek.

Proto je výběr správné matrace, roštu i lůžkovin tak důležitý.  

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení