Prohřešky proti zdravému spánku

Zdravý spánek_Sleep Centrum-small

Ve spánku strávíme téměř jednu třetinu našeho života. Zdravý spánek zasahuje příznivě do řady procesů v lidském těle a naopak je známo, že dlouhodobý nedostatek spánku či jeho snížená kvalita představují rizikové faktory pro vznik různých závažných onemocnění. Pro zajištění zdravého spánku bychom proto měli dodržovat určité zásady, které jsou pro kvalitní odpočinek nezbytné.

POČÍTAČ A ELEKTRONIKA DO LOŽNICE NEPATŘÍ

Ložnice by měla sloužit pouze ke spánku a k hrátkám s partnerem, k žádným dalším aktivitám. „Vymezte si ložnici jako prostor pouze pro noční odpočinek. Odstraňte z ní veškeré rušivé elementy jako televizi, mobilní zařízení, vypněte všechny zdroje světla, jako jsou blikající budíky a pohotovostní světélka, a hlavně zapomeňte na práci v posteli,“ říká Lukáš Novotný, specialista na zdravý spánek ze společnosti Sleep Centrum a dodává, že právě práce v posteli patří k největším prohřeškům proti kvalitnímu a zdravému spánku.

POZOR NA KOFEIN A ALKOHOL

Ložnice_Sleep Centrum-smallDruhým nejčastějším zlozvykem je podle Novotného večerní konzumace povzbuzujících nápojů jako je káva a černý čaj. Kofein podporuje tvorbu dopaminu a serotoninu v organismu a stimuluje centrální nervovou soustavu. Přesto, že je účinek kofeinu individuální, je vhodné se vyhnout pití kávy či černého čaje čtyři až šest hodin před spánkem. Častým prohřeškem proti spánkové hygieně je také požívání alkoholu před spaním. Alkohol sice může mírnit napětí vyvolané stresem a usnadňuje usínání, ale narušuje ty fáze spánku, při kterých dochází k regeneraci organismu.

DŮLEŽITÁ ROZHODNUTÍ ODLOŽTE NA RÁNO

Uléhat bychom měli s „čistou“ hlavou, nedoporučuje se proto před spaním řešit důležitá nebo dokonce konfliktní témata, která by nás mohla rozrušit. „Snažte se uklidnit třeba četbou, meditací nebo poslechem relaxační hudby. Důležité je se odpoutat od denních problémů a postupně utišit své myšlenky. Pokud před vámi stojí zásadní rozhodnutí nebo chcete vyřešit sporné téma, doporučuji tato odložit na ráno,“ uzavírá Lukáš Novotný.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.